3 Temmuz 2015 Cuma

Antik Mezopotamya Tanrılar ve Tanrıçalar

Enlil / Ellil (tanrı)

Enlil Mezopotamya panteonunun yüce tanrı biriydi. O, onun komuta değişmiş olabilir kaderi karar ve o krallığı verilen tanrı oldu. Onun tapınak, é-kur, "Dağ Evi" Nippur, yukarı ikinci bin M.Ö. kadar Mezopotamya dini merkezi şehrinde bulunan.Onun tapınak güney Mezopotamya'da tüm en önemli tapınak vardı.

Fonksiyonlar

Enlil adının çok yazma, etimoloji ile ilgili tartışmalar ve dolayısıyla anlamı olmuştur. Bu elementler de bu tanrının fonksiyonları analiz ile ilgili, çünkü görüşmek önemlidir. Bu tanrının adının yazma ve okuma (aşağıya bakınız) belli değil, ve biz en-lil d okumak bile, "lil" çeviri tartışmalıdır. Sümer kelime olan Akad eşdeğer zaqīqu olan "lil", "hayalet, hayalet, perili" (anlamı Michalowski 1989 : 98 1996 Tinney :; 129-30 1998 Michalowski "Rab hayalet" küçük yapar, ancak Enlil adının çevirisini) Onun mitolojik tasdiklerle bağlamında duygusu."rüzgar" olarak lil yorumlanması görünüşte ilk milenyum M.Ö. ikincil gelişimini (olan Tinney 1996 (örneğin, "Rab Rüzgar" ya da "Rab Hava" olarak Enlil adının bir yorumuna yol açtı: 129) 1989 Jacobsen ) . Bu yorum, tanrıların oluşan dikey sıralı kozmoloji yeniden bazı akademisyenleri açmıştır An (göklerin), Enlil (atmosfer) ve Enki (toprak), ama bu çok sorunlu olmaya devam etmektedir. O, örneğin fırtına ve rüzgar, ile eşgüdüm içinde hareket görüldüğü zaman diğer alimler, "Air Efendisi" olarak Enlil başvuru yapmak, Enlil "kükreyen fırtına" Agade ait (lanetliyorum, ETCSL 1.5.1: 151 ). Orada sorunlar, ancak, her iki fikirleri, Mezopotamya panteonunun dikey sipariş oldukça basit olduğunu, ve bir fırtına gibi Enlil başvurular fırtına güçlü olarak Enlil için münasip görüntüleri olabilir geniş imha bağlamında, genellikle, yerine, örneğin, belirli bir "fırtına tanrı", Sümer ve Urim için Lament olarak daha yıkıcı tanrı ETCSL 2.2.3 .
Soru Enlil olmadan ile An ve Enki , tanrıların yüce Mezopotamya üçlü (oluşturacak Nötscher 1938 : 382-387). Dahası, Enlil en önem ve güç onun unvan ve lakaplar görülebilir: "Great Mountain" ( ETCSL 1.1.3 : 3), "bütün toprakların kralı" (Lugalzagesi (yaklaşık 2370 M.Ö.) Vazo Yazıtı ( Wang 2011 : Nibru için (matemi, "siyah Baba halkı başlı" 134) ETCSL 2.2.4 "tanrıların babası" 134), (Gilgameg ölümü: ETCSL 1.8.13 : 12) ve "Nunamnir" , "saygın" (An Edeb Šulgi için Enlil, ETCSL 2.4.2.07 : 2)., sadece edebi ve dini metinlerde belirtilen sonuncusu Enlil adı Dahası, bir yüce tanrı olarak Enlil konumu kavramına çekilen edildi ellilūtu bölgesinin "Enlilship" fevkalade otorite düzenlenen diğerleri, insan ve göksel hem uygulanan bir terim.
Mezopotamya mitolojisinde Enlil rolü, onun gücü ve otoritesi dayanmaktadır ve gibi o oluşturabilir ve yok edebilir. Enlil "kaderi decreer" (Šulgi (2094-2047 M.Ö.) bir övgü şiiri olarak tarif edilir ETCSL 2.4.2.24 : 72) ve Akad Anzu efsane Enlil kaderlerini tablet tutan, zilyet olan komutları Dünya ( Foster 2005 : 555-578). Bu Lugalzagesi Vazo Yazıtı örn Mespotamia, hükümdarlarının için krallığı veren Enlil, Enlil Lugalzagesi için nam-Lugal-kelam-ma "arazi krallığı" (verdi ise Wang 2011 : 145), "Enlil .. . Bana (Ur-Namma (2112-2095 M.Ö.) "(Ur-Namma Kanal kazıcı, bahşettiği kraliyet ETCSL 2.4.1.4 . 12) Enlil komut o bir karar yapmıştı kez değiştirilemez olduğu söyleniyor, hayır yoktu (Urim için Ağıt, değiştirmeden yolu ETCSL 2.2.2 onun Atra-hasis efsane anlatılır sel aracılığıyla insanlığı yok etmek için karar (revize etmek zorunda rağmen) Foster 2005 ve sel: 227-281) Gilgameg destanında (tablet George 2003 : 703-725). Buna ek olarak, Enlil bir sağlayıcı oldu ve gibi o SU-Suen (2037-2029 M.Ö.) (bir ilahi olarak "bereket Efendisi" ilan edildi ETCSL 2.4 .4.a:. 20-21) Ancak Enlil aynı zamanda bol miktarda götürmek ve Urim için Lament toprak, örneğin, harap olabilir, o "imha etmiş" Uzak bolluk fırtına getirdi "olduğu söylenir Kara, şehir "(susturulması ETCSL 2.2.2 ) ve evlerini tahrip ve duvarları Enki ve Dünya Düzeni(yıkılan ETCSL 1.1.3 : 245).
Bazı Sümer mitler, diğer tanrılar onu örneğin "ilk meyve tekliflerini", vermek Enlil ziyaret nasıl anlatmak, Nanna (Nibru için Nanna-Suen Yolculuğu, ETCSL 1.5.1 ). Bu Enlil en yüksek otorite saygı ve kabul ettiğine dair bir jest olarak yorumlanmalıdır.
Akad literatürde Enlil en yüce fakat kötü niyetli doğa genellikle resmedilir. Tek adanmışlık şiirinde Enlil "cennet kral ve kimin komuta hiçbir tanrı ... kaderimizin efendisi ... kralların Nominator kenara yapabilirsiniz netherworld ..." (olarak tanımlanan Foster 2005 , ancak diğer şiirleri: 653) Özellikle öfkesini (örneğin, kolaylaştırmak amaçlanmaktadır Foster 2005 : 656) ve onun yıkıcı tarafı (kuraklık, veba, sel gönderir o Enlil olan Atra-hasis, efsane açıktır Foster 2005 : 227- 281).

İlahi Şecere ve Syncretisms

Enlil ilk doğan oğlu olduğu çoğu gelenekleri kabul edilir An (Lugalzagesi, Vazo Yazıtı Wang 2011 tanrıça Aruru (Enmerkar ve En-suhgir-ana, ve, ve kardeşi: 134) ETCSL 1.8.2.4 : 395). tanrı listesi AN = Anum Ancak soyundan olarak onu listeler Enki ve Ninki.
Enlil karısı Ninlil ( ETCSL 1.2.1 ), ve oğulları dahil Ninurta (Nibru Ninurta dönüşü, ETCSL 1.6.1 : 1), Ningirsu (Gudea Silindir A ve B,ETCSL 2.1.7 : 966), Nanna (Nanna- Nibru için Suen yolculuğu ETCSL 1.5.1 10) ve NamTar:. Diğer tanrılar, ancak aynı zamanda, örneğin, onun çocukları, olarak tanımlanan Nergal (Enlil ve Ninlil, ETCSL 1.2.1 : 90) Ninazu (Enlil ve Ninlil, ETCSL 1.2.1 : 116), Inana(Nether Dünya Inana iniş , ETCSL 1.4.1 : 43), Utu Utu (A ilahi, ETCSL 4.32.2 : 24) ve İŞKUR (Enmerkar ve Aratta Rabbi ETCSL 1.8.2.3: 542-543). Başka bir gelenek Sud, Šuruppag tanrıçası (güney Mezopotamya'da bir şehir-devlet) olarak Ninlil ile eşit olduğunu ve muhtemelen Nippur (Enlil ve Sud panteonunun içine Šuruppag emilmesi için bir mitolojik açıklama olarak, Enlil eşi yapılmış , ETCSL 1.2.2 ; Kara ve ark. 2004 : 106-112).
Enlil en vezir ve haberci oldu Nusku (Enlil ve Ninlil, ETCSL 1.2.1 ).

Kült Yerleri

Enlil ana kutsal olarak é-kur "Dağ Evi" idi Nippur orta güney Mezopotamya'da, ve bu tapınak Ekur (Sümer Hymn açıklanan ETCSL 4.80.4 ). Bu kutsal, en azından Akad dönemine tarihleri ​​( George, 1993: 116 ), ve yanındaki tapınak kule durdu (ziggurat), dur-bir-ki "yerin ve göğün bağ", Ur-Namma (tarafından inşa inşa Sallaberger 1999 : 137). é-kur Kadašman-Enlil I / II (1374-1360 ya da 1263-1255 BCE) Kassite hanedanı tarafından ikinci binyılda, yenilenmiş / örneğin kez, bir dizi yeniden inşa edildi ve Asur 1. binyıl Esarhaddon (içinde 680-669 BCE) ve Babil Buhtunnasr (604-562 BCE) ( George 1993 : 116).
Enlil ayrıca, diğer şehirlerde tapınılan, örneğin içinde Enlil için bir ziggurat Asur Samsi-Adad I (1813-1781 M.Ö.) (tarafından inşaLamprichs 1997 : 226), Enlil Eski Babil tapınak içinde Babil ( Klengel-Brandt 1997 : 254), en Enlil adanmış bir ziggurat ve tapınak çeyrek Dur-Kurigalzu (güney Mezopotamya'da modern ' Aqar Kassite hanedanının başkenti olan Quf), ( Kühne 1997 : 156) ve Leick Elam (Mezopotamya dışında Enlil bir tapınak anlaşılacağı Leick_1999 46).

Zaman Dönemleri noter tasdikli

4. binyılın işaretler kombinasyonu, daha sonra sadece bir toponym olarak hareket ve Nippur (şehrine başvurmak için öne sürülmüştür ismi Enlil (tartışma için aşağıya bakınız) yazmak için kullanılan Englund 1998 72-76 ve: Wang 2011 : 41 -59), ama bu anlayış son derece tartışmalı kalır. Işaretler Bu dizi Geç Uruk Antik Kenti Listesine, Arkaik kent mühür gösterimleri ve çeşitli idari belgeler üzerinde görünür. Bu konuda en son çalışma üretti Wang, Nippur için toponym yazmak için kullanılan işaretler kombinasyonu Geç Uruk hakkında zaman tanrı Enlil için bir yazı ortaya çıktığını önermektedir - Erken Hanedanlar Dönemi geçişi (yaklaşık 3200-2800 M.Ö.).Wang ilah Enlil onun ilahi adı (için yazma için toponym yazma alınan sonradan şu anda Nippur ibadet edilecek gelir ve sahip olabileceğini düşündürmektedir Wang 2011 : 245).
Ur III (2112-2004 M.Ö.) dönemleri Enlil çeşitli Tanrı Listeleri listelenen tanrıların ilk arasında görünen aracılığıyla Erken Dynastic (2900-2350 M.Ö.) (Gönderen Edzard 1965 : 60). Onu ve kendi tapınak yetkilileri söz listelerini sunan Enlil ile oluşan kişisel isimlerin örnekleri vardır. Erken Hanedanlar edebiyat ve ZA-MI, (güney Mezopotamya'da Nippur yakınında) Ebu Salabikh gelen "övgü" ilahiler Enlil, (tanrılar arasında zaten yüce Wang 2011 ;: 98-100 Biggs 1974 ve tarih: 45-46) Lugalzagesi, Enlil Vazo Yazıtı Lugal-kur-kur-ra "tüm toprakların kralı" (başlıklı Wang 2011 : 234-235).
Biz Sar-kali-SARRI (2175-2150 M.Ö.) tarafından yaptırılmıştır é-kur, ilk kesin kanıt var Akad döneminde (yaklaşık M.Ö. 2300-2150) dan ve Ur III döneminde, Ur-Namma Enlil (yukarıya bakınız) zigurat oluşturur. Enlil o düzenli dönemin Yılı Adları yüce ve güçlü tanrı olarak görünür, Ur III döneminde çok önemlidir ve o Puzriš-Dagan (eski Drehem de Nippur yapılan ve uygulanan bu teklifleri önemli alıcısı - idari güneyinde yer alan Nippur Ur III dönemine () hub Sallaberger 1999 137). Ayrıca, Enlil sıklıkla döneminde (kraliyet kitabelerinde ispatlanmıştır Frayne 1997 ), ve literatürde Ur III krallar Kuş ve Balık arasında tartışma örneğin Enlil, Šulgi oğulları denirETCSL 5.3.5 : 146 .
Iddin-Dagan (1974-1954 M.Ö.) ve Isme-Dagan (1953-1935 M.Ö.), Işın kralları, sık sık "asıl tanrı" (as Enlil exhalt ETCSL 2.5.4.01 : 46), ve hatta babaları olarak ( ETCSL 2.5 .4.02 : 29). Dahası, Nippur yaptığı kült Işın-Larsa dönem boyunca teklifleri (aldığı 1980 Sigrist ).Bu güney Mezopotamya kralları ile kabaca çağdaş, Asur Samsi-Adad I (yaklaşık 1808-1776 M.Ö.) Asur at Enlil için bir tapınak (inşaLamprichs 1997 : 226).
Ikinci bin Babil nüfuzla, Enlil her zamankinden daha güçlü ve önemli ön plana kaybetmeye başlar Marduk , Babil şehir ilah. Bu Hatta öncesinde, ancak, Anzu efsane bir üstünlük ilgilidir Ninurta (ve onunla conflated varlık, Lagaş, bir Ningirsu Farklı geleneğinde babası Enlil pahasına Ninurta öne gelir). Enlil, ancak, ikinci binyıl boyunca önemli bir tanrı kalır yok. Eski Babil döneminde o Nippur (en teklifleri almaya devam Van de Mieroop 2005 : 80), örneğin, Enlil-ipuš (kişisel adlarında yer Charpin 2010 : ve hatta Hammurabi verdiğinizi kabul edilir (1792-1750 M.Ö. 14) Larsa'dan Rim-Sin I (1822-1763 M.Ö.) (over) zafer Van de Mieroop 2005 : 38). Hammurabi Lawcode Kral Enlil (tarafından seçilmiş olduğu söyleniyor Van de Mieroop 2005 ve hatta zaman: 82) Marduk'un iktidara yükselişi tarif edilir, o Enlil tarafından insanlar üzerinde 'enlilship' verildiği söyleniyor ve bir .
yükselişi Marduk Enlil pahasına hala (karmaşık ve tam olarak anlaşılamamıştır olan Sommerfeld 1982 ). Bu belki de en çok sadece Yaratılış Destanı, Enuma Elis, bilinmektedir Marduk yüzleşmek ve daha sonra düşman yenilgi cesaret edemiyor Tiamat'ı , panteonun kafasına onu yükselten bir hareket. Bu efsane, bazı Babil dayanıyordu Mezopotamya Kassite hanedanı zamanında oluşan edilmiş ve Babil üstünlüğü için bir metafor / açıklama olarak hareket etmek, ancak bu epik bestelendi zaman Enlil kadar önemli kalmıştır tarafından düşünülmüştür Ona bu büyük tanrı bile Kassite hükümdarları kişisel bağlılık düşündüren, hanedanı kraliyet adlarında görünmesi için onlar için Kassites Babylon'da onun için yeni bir tapınak inşa çeyrek, ve.
İlk binyılda harika tanrılar Asur , Marduk ve Nabu yüce, ama Enlil gücü açıkça bile "Asuri Enlil" ya da "tanrıların Enlil" (olarak sevk edildi için hatırlandı Edzard 1965 : 61).

Resimleme

Enlil düzenli bir boynuzlu kask (giyiyor temsil edilmektedir : 61 Edzard 1965 ).

Adı ve Yazım

Belirtildiği gibi SYLLABICALLY yazılı değilken, Enlil adının yazımı belirsizdir. Enlil adının ilk işareti kabul edilmektedir iken nedeniyle birincil mesele, 4. ve 3. binyıl zor Paleografya ilgilidir: EN; antik Paleografya veya bu konularda bir tartışma için, modern bilim adamları (tarafından okuma standart değil nihai işaret bakın sorunlu Edzard 2003 , Englund 1998 :; 72-76 Englund 2011 , Jacobsen 1989 ; Steinkeller 1989 : 114 n .36; Steinkeller 2010 ; Wang 2011 ). işaretler okuma Enlil (yukarıya bakınız) etimolojik ve fonksiyon bir anlayış önemli olarak kabul ediliyor madde daha karıştı.
Daha sonra üçüncü bin ikinci işareti lil okunur işareti ile yazılır ve Akkad hece yazımlar içinde Enlil ismi nedeniyle / n / ve / l asimilasyona, Ellil olur / a katına formu / ll / 'için.
Enlil adı da sayı "50" için çivi işareti tarafından yazılmış olabilir. Edebi metinlerde, Enlil da (muhtemelen "diye kim saygı" anlamına ismi Nunamnir vardı Edzard 1965 : 60).
Yazılı biçimler:
tr-lil d, d 50, d nu-nam-nir
Normalize formlar:
Enlil, Ellil; Nunamnir (yazınsal metinler); Illinos (Yunanca)

Çevrimiçi Corpora içinde Enlil

Kaynaklar

Adam Taş
Adam Taş, 'Enlil / Ellil (tanrı)' Antik Mezopotamya Tanrılar ve Tanrıçalar, Oracc ve İngiltere Yüksek Öğrenim Akademisi 2013 [http://oracc.museum.upenn.edu/amgg/listofdeities/enlil/ ]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

vefk-örnekleri-111

  vefk-örnekleri-111 vefk-örnekleri-111 by Charion Charion