ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI HZ. MARİFETNAME......09
MARİFETNAME
ni her
zamaıı
yenmeğe çalış ki, gönüllerde dostluğun tadmıbulasın. Nitekim Peygamber efendimiz (S.A.V.) de birbirimizisevip dost
olmamızı
emir buyurmuş. Sevgi ve dostluğa en bü yük sebebin
do
öfkeye hakim olmak olduğunu bildirmiştir.Cenab-ı Allah'ın
sana
ne şekilde muamele etmesini diliyorsan aynıır. mahlukata yap. Hiç kimse hakkında yüzüne karşı veya arkasından incineceği laflar etme. Bir kimsenin üzüntü duyduğu olaydan sen sevinç duyma. Sana söven ve zulmedenleri affet. Alçak gönüllülere karşı alçak gönüllü ol, kibirlilerin gururunu ise hoş gör.Kendibine hizmet edenlerle oturup yemek yiyen, yoldan yürüyenlere zarar verecek şeyleri yollardan toplayıp atan çocuklara ve gençlere güler yüzle selâm veren, fakirle oturup dertlerini dinliyen, evine lâzım olan şeyleri çarşıdan alıp götüren,komşuların işlerini seve seve yapan kimse elbette ki mütevazı-dır, alçak göncüdür.Memleketin ileri gelenlerini ağırla, âlimlere tazim göster.Zayıfları kolia ve onlara yardımcı ol. Senden büyük olana hürmet et, ziyaretine gitmeyi ihmal etme. Küçüklere şefkat göster,bir şeyler vererek gönüllerini sevindir. Hediyeyi verenden teşekkürle kabul et ve fazlasıyla karşılığını ver. Öksüze, para,meyve gibi şeyler ver, okşıyarak gönlünü al. Sana gelen misafirleri güler yüzle karşıla, merhaba deyip hoş saf adan sonrakendilerine yer göster. Gücün yettiği kadar onlara ikramdabulun, yemek yedir, hizmet et. Derecelerine göre onlara izzetve ikramda bulun, hürmet göster. Kalktıklarında o günün nevalesinden (meyve v.s.) vererek dış kapıya kadar onlan yolcuet, seâmet diledikten sonra geri dön.Vahşi veya ehli, bütün hayvanlara, kuşlara ve haşaratamerhamet ve şefkat göster ki, Cenab-ı Allah da sana rahmetgöstersin. Hayvanın yüzüne vurma ve hiç bir hayvana azâbetme. Serçeleri sebepsiz yere öldürme ve hiç bir hayvanı ateşeatma. Nitekim Ebud Derda (R.A.) hazretleri, çocukların ellerindeki serçeleri satın alır ve onları serbest bırakıp uçurturdu.
Beslediğin hayvanların hizmetlerini gör veya gördür, onların yem ve sularını verdir.
Hayvanın kulağından tutma, boynundan tut. İneğe yük vurup binme.
Kediye her gördüğü ve yiyebileceği yemekten bir lokma ver, aç bırakma.
Hiç bir hayvanın bir yerini kesip kusurlu etme.
Bunun büyük bir günah olduğunu Bil ve bundan sakın.
Bir hayvanı bağlayıp nişan alma
ve ona kurşun atma.
Hüdhüd, kurbağa, yılan ve karınca gibi
hayvanları öldürme.
Geceleyin kuşları yuvalarında avlama, onları ürkütme.
Çünkü gece onlar için en emin ve rahat etme zamanıdır.
İnsanlar, yaratıklara karşı hareket tarzlarına göre üçe ayrılır:
Birinciler melekler seviyesindedir.
Halka karşı melek gibi
hareket ederler. Herkese rahat vermeye çalışır ve gönülleri sevindirmeye gayret ederler.
İkinci kısım insanlar ise ölülere benzerler. Halka karşı ne
iyilik, ne de kötülükte bulunurlar.
İnsanlara ne hayır, ne de
kötülükleri dokunur.
Üçüncü kısım insanlar ise, halkın arasında canavar, yılan
ve akrepler kadar aşağı seviyeye düşmüşlerdir.
Onlardan hayır beklenmediği gibi şerlerinden korkulur ve sakınılır.
Şimdi sen, eğer bu hususta meleklerin seviyesine yükselince, bari ölüler derecesinde kal ve sakın canavarlar ye yılanlar derecesine inme.
Eğer en yüksek dereceden inmeyi kendine yakıştırdınsa bari aşağıların aşağısına düşmeyi kendine
lâyık görme.
Tâ ki kızgın ateşlerin dibine düşmiyesin.
KISIM: 6 Bütün organların günahlarının âfetleri ve onlardan korunma
çareleri ile unutkanlık, fakirlik ve zenginliğin sebepleri
Ey aziz, Edeb ehli şöyle demişlerdir
Mü’mın kul, yedi organıyla tüm vücudunu üç yüz günahın
âfetlerinden koruyabilirse takva ehli arasına girer ve her iki
dünyada da selâmet ve rahat eder.
Şimdi günahın âfetlerinden korunacak olan yedi organı ve
nasıl korunacaklarını anlatalım:
Organlar:
Kulak, göz, dil, el, karın ve tenasül uzvu. Bir de
belli olmıyan fakat korunması gereken vücudun bütün organları vardır.
Unutkanlığa, fakirlik ve zenginliğe sebep olan nice
şeyler vardır ki bunlar eserleriyle tesbit olunmuştur.
Kulağın Afetleri:' 1 — Konuşulması doğru olmıyan sözleri dinlemek.
2 — İnsanı kötülüklere sürükleyecek sözleri şarküan dinlemek.
3 —
Matah ve nağmeli
okunan Kur’an’ı dinlemek.
4 — Başkasının konuşmasını gizlice dinlemek.
5 — Kur’an ve hutbeyi dinlememek.
6 — Hâkim, âmir, hoca, ana, baba ve koca gibi kişilerin
sözlerini dinlememek.
7 — Müftünün ve dini bir meseleyi öğrenmek istiyenin
sözlerini dinlememek.
8 — Hâkimin, akraba ve şâhidin sözlerini dinlememek.Sormak zorunda kalmış bir sörufialünun sözlerine
kulak vermemek.
10 — Zayıf kimselerin sözlerine kulak vermemek.
Gözün
Afetleri:
1 — Kötü niyetle kadına bakmak.
2 — Bilerek başkasının avrat yerine bakmak.
3 — Zayıf ve yoksullara aşayılayıcı göz ile bakmak.
4 — Dünya işlerinde kendinden üstün olanlara gıbtayla
bakmak.
5 — Din işlerinde kendinden aşağı olanlara benzeme gözü ile bakmak.
6 Namaz kılarken gözünü yumup bakmamak.
7 — Hasmına, düşmanca bakmak,
8 — Şâhid ve davacılara bakmamak.
9 — Hâkim, düşman ve şâhidlere bakmamak.
Dilin Afetleri:
1 — Küfür etmek.
2 — Küfür olduğu bilinen söz söylemek.
3 — Yanlış söz söylemek.4 —
Yalan
konuşmak.5 — Arkadan konuşmak.
6
— Söz getirip götürmek.7 — Alaylı konuşmak.
8 — Sövmek.
9 — Zinâ hakkında konuşmak.
10
— Halka lânet etmek.11 — İnsanları kötülemek.
12
— Çekişmek.13 — Dövüşmek.14 — Kinaye yolu ile yalan söylemek.15 — înad etmek.16 — Sim açığa vurmak.17 — Bâtıl söze dalmak18 — Halkın anlamadıklarını sormak veya yanlış şeyler
söylemek.19 — İnsanları birbirine düşürmek.
20
— Öfkeli söz söylemek.
21
— insanların ayıplarını, kusurlarım .araştırmak.
22
— Büyüklerin yanında
yersiz
konuşmak.23 — Ezan okunurken konuşmak.24 — Namazda konuşmak.25 — Hutbe okunurken konuşmak.28 — Şafak ile güneş doğuşu arasındaki zamanda konuş-mak.27 — Tuvalette konuşmak.28 —
Cim
'a ederken konuşmak29 — Müslümana beddua eylemek.30 — Zâlime, salahdan başkasıyla dua etmek.31 — Kur’ânı kerim okunurken konuşmak.32 — Câmi’de dünya kelâmı konuşmak.33 — Başkasına kötü lakab takmak. 34
— Fazla yemin etmek.
35
— Allahtan başkasıyla yemin etmek.
36
— Çok yemin etmek.
37
— Emirlik ve kadılık istemek.38 — Tevliye istemek.
39
— Vasilik istemek.
40
— Kendine beddua etmek.
41
— İnsanların özrünü kabul etmemek.42 *** Kur’ânı kendine göre tefsir eylemek.
43
— Mümini tahfif eylemek.44 — Başkasının sözünü kesmek.45 — Amirinin sözünü dinlememek, red etmek.46 — Bir şeyin helâl ve temizliğini,
mahallini başkasın
dan sormak,
47
Şaka yapmak.48 — İnsanı yüzüne karşı methetmek.
49
— Hicv ile şiir söylemek.50 —Seci’ ve fesahatta ihtimâm eylemek.51 — Boş söz konuşmak.52 Mâlâya’ni söylemek.53 — Başkalarının yanında, birinin kulağına gizli söyle-mek.54 — Fâsıka yahut zimmiye selâm vermek.56 •— Masiyet yolunu göstermek.57 — Günah işlenmesine (masiyete) izin vermek.
Elin Afetleri:
1
Haksız yere adam öldürmek.
2
— Bir kimseyi yaralamak.
3 — Bir şey çalmak.
4 — Bir kimsenin yüzüne tokat vurmak.
5 — Hayvanın kulağını bükmek.
6
— Hayvanın yüzüne vurmak.
7 — Haksız yere insanları dövmek..
8
—
Halkın
malını
çekip
almak.
9 — Ganimet malından çalmak.
10
— Zenginin zekât, öşür, fıtra, keffâret ve lukatayı (bul-duğu şeyi) alması.
11
— Hediyeyi verenin hüsn-i
zannına muhalif olanın onu
almasıdır.
12
— Bâttf vakıf dan almak.
13
— Sahih vakıftan, hizmet
görmediği halde almak.
14
— Beytülmalin masraflarından olmıyanı ondan
alma yahut yeterinden çok almak.
15
— Ev sahibinin izni
olmadan hizmetçiden bir şey almak
16
— Leş, kan, şarab gibi
aynı haram olan şeyleri eline
almak.
17 — Delinin ve çocuğun malını almak.
18
— Hayvan ya’ni canlı
resmi yapmak.
19
— Bakması haram olana
dokunmak.
20
— Zimmilerle tokalaşmak.
21
— Kendi malım ayıblamak
ve israf etmek.
22 — Kendi malını telef etmek.
23
— Malını
gösteriş ve kötü yola harcamak.
24
— Borçlusunu soyup
kendi alacağı kadar almak.
25
— Ziyâfet artığı
yemeği izinsiz almak.
26
— Hamamda
özürsüz uzuvlarını oğdurmak.
27
— Kendi hanımı ve
câriyesinden başkasıyla, el oyunu
oynamak
28
— Santranç
gibi oyunları oynamak.
29
— Tanbur gibi
çalgıları
usul
ve makam ile çalmak.
30 — Güvercin oynatmak.
31
— Canlı hayvanları nişana
bağlayıp, ok, kurşun, yanut
taş atmak.
32
— Hayvanlan birbirleri ile
döğüştürmek.
33
— Cûnub, abdestsiz,
hayız
ve
nifâs olanın Kur’an
ve tefsire dokunması.
34
—
Cünub,
hayız,
nifaslı ve abdestsiz olanın Kur’anı
yazması.
35
— Söylemesi haram olan şeyi yazmak.
38
—Câmi’de veya cami’e
giderken parmaklannı çıtırdat-
mak.
37
— Sahibinin izni olmadan malını alıp faydalandıktan sonra geri vermek.
38
— Bir mümini silâh ile korkutmak.
39
— Bir kimsenin bir şeyini şakadan aşırmaktır.
40
—
Perçem
koyup traş
etmemektir (Favulleri uzatmak)
41
— Kadının başını traş etmektir.
42 — Erkeğin sakalını traş etmektir.
43
— Bir tutamdan kısa olan sakalını makas ile almak.
44
— Kesilmiş tırnak ve kılları kenefe atmak.
45
— Kabir üzerindeki yeşülikleri koparmak.
46 — Mezarın lahdini kasden açmak.
47
— Sağ eliyle burnunu temizlemek
48 — Sağ eliyle istincâ etmektir.
49 — Parmağını önüne veya arkasına sokmak
50 — Gümüşten başka yüzük takmak.
51
— Rüşvet alıp vermek.52 — Gasb olunmuş (zorla alınmış) maldan verilen hedi-ye, sadaka almaktır.
53
—; Elinden geldiği halde mazlumu kurtarmaktan el
çekmek.
54
40 Ok atmayı öğrendikten sonra terk etmek.55 Tırnaklarını kesmemek.56 Elinden geldiği halde saz aletini kırmamak.57 — Mümkün iken canlı resimlerini bozmayı
terk etmek
58 — Zayi olacak veya bozulacak eşyayı almamaktır.
; 59 S Malı ve hayvanı yanmaktan ve teleften kurtarmamak.
60 ,— Güneş batınca, çocuk ve hayvanlan içeri
almamak
61 - r
Gece olunca kapıyı kapamamak.
62 — Kapların üstünü örtmemek.63 — Mumu .lambayı söndürmemektir.64 — Eşi varken el ile istimna etmek.
65
~ Kendi parmağını eşinin önüne sokmaktır.
Karnın Afetleri:1 - Haram yemek.2 — Doyduğu halde yemeğe devam etmek.3 - Bedene zarar veren şeyi yemek.
4
— Çarşıda ve yolda ekmek yemek.5 —- Kabristanda yemek yemek.6 — Altın ve gümüş kaplardan yemek ve içmek. 7 — Oyun ve çalgı bulunan ziyafetten yemek.8 — İftihar (övünmek) için yapılan yemeği yemek.9 — özürsüz sol eliyle yemek.10 — Yemeğin ortasından yemek.11 — Beraber yediği kimsenin önünden yemek.12 — Çentikli kadehten su içmek.13 — Yemeyi, içmeyi hasta oluncaya veya ölünceye kadarterk etmek.14 — Yemek ve içmeyi terk etmekle, anaya babaya asi olmak.Kırk günden çok çorba yemeği terk etmektir.
Cim’anın Afetleri:Zinâ ve livâta (erkek erkeğe cinsi temasta bulunmak).2 — Hayvanlarla temasta bulunmak.3 — Hayz ve nifâs hâlinde cinsel ilişkide bulunmak.4 — Cima’a tahammülü olmıyan küçük ehline temasta bulunmak.5 — Hastaya temasta bulunmak.6 - İnsan veya hayvan yanında cima’ etmek (cinsel ilişkide bulunmak)7 — Satm aldığı câriyeyle istibrâdan önce cima’ etmek.8 — Abdest bozarken kıbleye, güneşe veya aya yüzünü, yahut arkasını döndürmek.9 — İnsan ve hayvan yiyeceği ile istincâ etmek.10 — Yolda, vahut ınsaniaı.ıi toplantı yeri olan gölgelikteabdest bozmak.1 — Ayakta su dökmek (küçük abdestini bozmak)12 — Suya abdestini bozmak.13 — Birikintilere bevl etmek.14 — Gusl abdesti alınan yerde bevl etmek (küçük abdestbozmak).15 — Leğene küçük abdest bozup, evin içinde
bırakmak.
16 — Kendini burmak, yahut tenasül uzvunu kesmek.17 Ehliyle cima'ı terk etmek.18 — Ehlinden izinsiz nutfeyi azl etmek (dışan akıtmak)
792
MARİFETNAME
19 — Sevdiğinden içtinâbı terk etmek.
20
— Sünnet olmamaktır.Ayakların Afetleri:
1
— Günah meclisine gitmek.
2
— Ana baba ve hanımından izinsiz gazaya gitmek.
3
— Veba olan yerden kaçmak.4 — Başkasının mülküne izinsiz girmek5 — Kabirler üzerinde yürümek.
6
— Kadınların cenaze ile gidip mezarları ziyâret etmesi.7 — Cünub, hayz ve nifâslınm mescide girmesi.
8
r Kıbleye ve kur’ana karşı ayak uzatmak.
9
İnsana yahut hayvana tekme atmak.
10
— Ayağıyla başkasının malını telef etmek.
11
— Zaruretsiz zâlimlerin kapışma gitmek.
12
— Yolculuktan dönünce ehlinin yanma habersiz gel-mek.13 Kg Câmi’de insanları rahatsız edip ileri geçmek.• 14 öl] Cum’a ve cemaata gitmemek.15 — Öğrenme ve öğretmeyi terk etmek.16 — Farz olan cihad ve hacca gitmemek.|||7 pp Özürsüz, çağrılan davete gitmemek.18 — Acizin hizmetine gitmemek.19 Ölünün yıkama ve defnine gitmemek.
20
5
— Ücretle çalışanın, çalıştığı kimseye gitmemesi.
21
Kölenin efendisinin huzur ve hizmetine
gitmemesi
22
^ Çocuğun, ana ve babasının işlerini
yapmaya gitme
mesi.23 — Kadının ev işlerini görmemesi.24 — Tab'amn valiler emri île gitmeyi terk etmesidir.Yedi uzvun afetleri bunlardır.
Bütün bedenin Afetleri ise:
1
Boyun kınp raks etmek.
2
Avret yerini açmak.3 — İpek elbise giymek.4 — Bedenini harama değdirmek.
793
ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI HAZRETLERİ
5 H» Haram evde durmak.6 — Anaya babaya âsi olmak.711| Sıla-ı rahmi terk etmek (akrabalarla ilgiyi kesmek)8 — Koca hakkını gözetmemek.
9 —
Kan hakkını gözetmemek.
10
Çocuk düşürmek ya da yapmamak.
11
1
—Yabancı kadınla yalnız kalmak.
12 — Erkeğin kendini kadına benzetmesi.
13 Kadının kendini erkeğe benzetmesi.14 —
Kölenin efendisine âsi olması.
15 —
Efendinin kölesine eziyet etmesi.
16§f!
Komşuya eziyet etmek.
17 — Kötü insanlarla arkadaş olmak.18 — Esneyince ağzını açmak.19 — Yol üzerinde oturmak.
20
— Güneşle gölge arasında oturmak.
21
— Halka ortasında oturmak.22 — Başkasının yerinde oturmak.23 — Câmi’de dünya işi^jglemek.24 — Eğilerek selâm alıp vermek.25 —r İnsanlara büyü yapmak.26 —
Nazar boncuğu gibi şeyleri boynuna asmak.
27 — İğne ve sürme ile düğüm vurmak.28 — Bıyıklarını uzatmak.29 — Hür kadının mahremi olmadan yolculuğa gitmesi.30 — Hayvanın üstünden inmemek.31 — Üç arkadaşın aralarında birini emir edinmemesi.32 — Arkadaşı geri kalınca, onu beklememek.33 —
Kadının eğer üzerine binmesi.
34 — Vehme yemeğini terk etmek.35 — Yüzü koyun yatmak.30 — Sipersiz dam üstünde uyumak.37 — Eli yağh yatmak.38 —
Yanında köpek tutmak.
39 — Yolda binek hayvanının boynuna çan asmak.40 — Bir iki kişinin yalnız yolculuğa çıkması.41 — Scğan ve sarımsak yeyip toplantıya gitmek.42 — Abdesti terk etmek,
794
MARİFETNAME
43 — Guslü terk etmek.44 — Namazı terk etmek.45 — Ta’dil-i erkânı terk etmek46 — Cema’atı terk etmek.47 — Safları düzeltmeyi terk etmek,48 — îmama muhalif hareket etmek,49
i
— Cum’a namazım terk etmek.50 — Zekât vermeyi terk etmek.51 — Ramazan orucunu terk etmek.52 — Kazaya kalan namazlarını kılmamak.53 — Keffâretleri yerine getirmemek.54 — Adakları yerine getirmemek.55. — Sadaka-ı fıtri terketmek,56 — Kurban kesmeyi terk etmek.57 — Haccı terk etmek58 — Cihâdı terk etmek.59 — Namaz kılmayan kadını yanında tutmak.60 — Din kitaplarını başına yastık etmek.61 — Çalgı âletlerini evinde saklamak.62 — Tehlikeli gemilere, vâsıtalara binmek.63 — Kuşlan kafeste habsetmek.64 — Bakkala borçla eşya almak.65 — Asık suratla satış yapandan alış veriş yapmak.66 — Müsrife sadaka vermek.67 — Cami’de dilenciye sadaka vermek.68 — Allahü Taâlâ’nın ismi yazılı olan kâğıda bir şey sarmak ve koymak.69 — Kur’ân okumasını .unutmak.70 — Faiz almak ve vermek.71 — Yiyecek maddelerini ucuz alıp stoklayıp pahalı satmak.72 Şehre gelen yiyecekleri yolda karşılayıp almak.73 — Esiri yakınından ayırmak.74 -Ş
5
. İne’dir. Parayı, şer’i devir ile faydaya vermek.75 — Şehirlinin köylüye fazla semenle (değer üe) veresiyesatması.76 — Kendine lâzım olmıyan satılık malın fiatını yükseltmek.77
— Hatibin uzun hutbe okuması.
78
— Zengin olanın borcunu ödemede ihmal etmesi.
79
— Sadaka için vekil olantn, o sadakadan kendine alması,80 — Yanlışlıkla alınan şeyin, kendi yanında kalan bede«liyle faydalanması.81 — Mezar üzerinde mum yakmak.82 — Verdiği hediyeyi geri almak.83 — Çarpışma esnasında kâfirden kaçmaktır.. işte bu afetlerden sakınan dinin edeb ve erkânı ile takvâ yoluna giden kimse iki cihân saadetine erişir.
Hafızayı kuvvetlendiren ve Ezberlemeyi, kolaylaştıran Sebepler:1 — Az yemek.
2
— Çok tekrâr etmek.3 — Geceleri namaz kılmak ve ibâdet etmek.4 — Salatü selâmı çokça getirmek.5 — Kurân-ı kerimi çok okumak.6 — Bütün günâhlardan el çekmektir.7 — Misvak kullanmak.8 — Her sabah aç karnına bal içmek.9 — Her gün aç kamına yirmibir tane kırmızı kuru üzüm yemek.10 — Balgamı gideren her şeyi yemektir.Unutkanlığın sebebleri:1 — Çok günah işlemek.2 — Çok düşünmek ve üzülmek.3 — İşinin çok ve dağınık olması.4 — Taze geşniz yemek.5 — Ekşi elma yemek.6 — Deve katan arasından geçip gitmek.7 — Ense çukurundan kan aldırmak.8 — Mezar taşlarındaki yazıları okumak.9 — Asılan adamın yüzüne bakmak.
10
— Canlı biti yere atmak.
796
MARİFETNAME
Fakirliğin sebebleri:1 — Günâh işlemek.2 — Yalan söylemek.
3
— Sabah vakli uyumak.4 — Bir gün bir gecede sekiz saatten çok uyumak.5 — Soyunup çıplak yatmak.6 — Çıplak iken abdest bozmak.
7
— Bir yanı üzerine yaslanıp ekmek yemek.8 — Ekmek kırıntılarım yere dökmek.9 — Cenabet iken ağzını yıkamadan yemek,10 — Soğan ve sarımsak kabuklarını yakmak.lİ'.—r Geceleyin evi süpürmek.12 — Çöpleri evla/,içinde biriktirmek.13 — Yaşlıların önünden yürümek.14 — Anne ve babasını isimleri ile çağırmak.15 — Eline geçen çer çöple dişlerini kurcalamak.16 — Toprak ve çamur ile ellerini yuvmak.17 — Eşik üzerinde oturmak.18 -r=- Kapının bir kanadına dayanmak.19 — Helâda abdest almak.20 —» Elbisesini üzerinde dikmek.21 — Yüzünü yıkayınca eteğiyle silmek.22 — Evde örümcek yuvası saklamak.23 — Namazı kılmada gevşek davranmak.24 Sabah namazını kıldıktan sonra cami’den erken çıkmak.25 — Her sabah çarşıya erken gitmek.
26
— Çarşıdan eve geç dönmek.27 Dilencilerden ekmek kırıntılarını satın almak.28 — Kendi evlâdına beddua etmek.29 — Biti ateşe atmak.30 — Gece kapların ağzını açık bırakmak.31 —- Mumu, kandili nefesle söndürmek.32 — Boğumlu kalemle yazmak.33 Dişi kınk tarakla taranmak.34 — Anne, baba ve hocasına duayı unutmak.
797
ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI HAZRETLERİ
35 — Sangını otururken sarmak.36 — Ayak donunu ayakta giyyiek.37 — Dilenciye kızıp boş çe^rmek.38 — Kısıp ihtiyacından harcamak.39 — İsraf edip haddini n çok harcamak.40 — Geçim isIfM imîr gevşek davranmak.41 — Kapısız e--d' güce yalnız yatmaktır.Zenginliğin sebebi eri-,1 — Fakirlere sadaka vermek.2 — Herkese tatlı dilli olmak.3 — Herkese karşı güler yüzlü olmak.4 — Güzel yazı yazmak.5 — Seher vakti uyanmak6 Ev üe kapı önünü de süpürmek7 — Kaplan iyice temizlemek.8 — Beş vakit namazın farzlannı ta’dil-i erkân ve vaktinde kılmaktır.9 — Kuşluk namazı kılmak.10 — Her gece Tebâreke sûresini okumak.11 Ezandan önce mescide gitmek.1 — Devamlı abdestli durmaya çalışmak.13.— Sabah namazının sünneti ile vitir namazını evindekılmak.
m
P|
Fecrin doğmasından, güneşin doğmasına kadar dün ya kelâmı etmemek.15 —- Vitri küdıktan sonra konuşmadan yatmak.16 İjjŞ Kadınlarla az oturmak.17 — Boş söz konuşmamak.18 — Az konuşmak.19 — Sabahm sünneti ile farzı arasında yüz kere «Sübhâ-nallahi ve bihamdihi sübhânallahil azîm» demek.20 — Her cuma günü yetmiş kere: «Allahümmegnini bi
-
halâlike an haramike vekfini bi fadiıke ammen sivâk» duasınıokumaktır.İmam Muhammed GazâJi (rahmetullahi aleyh) hazretlerinin bu münacâtı iki dünya saadetini câmi olduğu muhakkaktır:
798
MARİFETNAME
«Allalıüme innâ nes’elüke minen-nimeti temamihâ ve mi-nel’ismeti devâmihâ ve minerralımeti şümûlihâ ve minel âfiy" yeti husûlihâ ve minel’lşi ergadehü ve minel umu es’adehü veminel fadlı a’zebehü ve minellütfi enfealıü ve minel ihsanıetemmühü ve minel-en’aım c’ammehü.»Allahümme kün lenâ ve lâ tekün aleynâ ve hakkık bizzi- yâdeti âmâlenâ vakrun bilâfiyyeti gudâvvena ve âsâlena veh-tim bisseâdeti âcâlenâ vec’al ilâ rahmelike masiranâ ve mâle-nâ vesbub sicâle afvike alâ zünübina vemniin aleynâ bi ıslâhıuyubinâ vec’alittakvâ zânedâ vel'afiyyete libâsenâ ve lı dinikeictihâdenâ ve aleyke tevekkeinâ ve itimadına vel cenneti meâ-benâ.Allahümme sebbitnâ alâ nehcil istikameti ve eiznâ minmücibatin-nedâmeti yevmel kıyâmeti ve haffif annâ sikelel ev-zân verzuknâ işetel ebrârı vekrinâ vasnf annâ verrel-eşrânva’tık nkabenâ ve nkabe âbâ’inâ ve nkabe ümmetâtinâ ve n-kabe cemiril-müdinlne vel-müminatı minennâr, yâ Aziz, yaaffâr, yâ Çelil, ya Cebbâr, ya Muheymin, ya Settâr, ya Allahbifadlike ve cûdike ve keremike ya ekremel ekremin, bir rah-metike ya erhamerrahimin!»SON SÖZYukarıda anlatılan taat ve ibâdetleri ve burada bildirilenmuamele edebleri velilerin
1
âdetlerini insana kolaylaştıran İlâhi isimlerle sıfatların ansını ve rûhu sevindiren Allah'ın vahdeti:Ey Aziz! Vahdet ehli şöyle demişlerdir:İnsanın nefsi şehvet meyli ile galib ve diri, kalbi sâhibin-den gafil ve ölü, aklı cism ile tabiatın karanlığında şaşkın vemahbus, rûhu çokluk sebebiyle, vahdetten utangaç ve üzüntülü oldukça, taat ve ibâdet ona zor olur. Böyle bir insanınGünâh ve şehvetlere meyli çok olur, insanların hukukunu gözetmek, edeblerine riâyet etmek ona ağır gelir. Uygunsuzluk,ihmâl ve gevşeklik nefsine kolay gelir. Böylece o kimse, rabbine taatsiz, edeb ve erkmişiz, insanlıktan habersiz kalır. Çünkübu
gibi
kimseler, çok yemek, içmek vo uyumak arzularıyla doludur. Hayvani sıfatlarla sıfat tanınıştır liaşka lıir ûlorııde yaşar ve sırf nefsin şehvelleri ile meşgul oiuı. Fakat eğer o hamve bilgisiz olan kimse, günlerce yemeği, uyumayı ve konuşmayı azaltsa, insanların sohbetinden uzuklaşsa, gece ve gündüz Lâilahe illallah kelime i tevhidi uzun nefes ile tekrar edip,hâtıra ve düşünceleri gidermekle kalblerin sâhibi olan Allah’a yönelse, kelime-i tevlıîain devamında yerleştirilmiş olan vahdet nûru onun kalbine dolar ve o vahdet nuru her yönden kâi-nât sahifelerine aksedip alemdeki karanlığı ve kalbleri karartan her şeyi yok eder. Allah'tan başka olan her şey bu nûrlasilinir. Böylece tavır ve hareketlerin çokluğu ona (arife) hayalgibi görünür ve vahdet âlemini bulur.Bu hale gelen zatm o vakit hayvânı nefsi ölüp, insani nefsi olan kalbi hayât bulur. Mücerred (soyut) aklı tabiat zindanından çıkıp, Rahmâni lütuflarm fezasına gelir. Rûhundan çokluk perdeleri kalkar, Vahdet güneşi basiretle müşâhede olunur Kendi beşeri sıfatları yok olup, Hakkın emrine tazîm vehürmet eder, her mahlûkuna şefkatle dolar. O'nun güzel isimleri ile sıfatlanır. Bu duruma ulaşmış olan zat, bütün günahve kötülüklerden ikrah ve nefret duyar. Allah’a ibadet ve taati her şeyden daha lezzetli ve tatlı bulur. Onun mahlûkatına merhamet, muhabbet şefkat ve hürmet ile hizmet eder. Onuniçin ne gam, ne üzüntü, ne elem, ne keder, ne hastalık vardır.Ne kimseden korkar, ne de kimseden bir şey bekler. Ancak Allah için, O'nun bütün mahlûklarına lutf ve yumuşaklıkla mua
;
mele eder, edeb ve hürmetle konuşur. Zirâ o, her mahlûku!,gölgeler gibi sâhiblerine uyup gittiklerini, duruş ve hareketlerinde âlınları yed-i kudretinde olan hareket ettiricilerinin emrinde boyunlarını büküp yürüdüklerini ve istenen her yönegittiklerini görür.O zaman o ârif, kendi alnı yed i kudretinde olan sâhibin-den bir an gâfıl olma/ İliç kimseye meyi ve itimâd etmez. Hiçkimseden eziyet ve sıkıntı bulmaz. Ona göre büyükle küçük yenginle
fakir,
akraba ile yabancı, iyi ile kötü, yakın ile uzakhep birdir. Her işi Hakkın kudretinde her işi yakmen O’ndan800
MARİFETNAME
bilir, hizmetçileri, dostlan ve düşmanlan kendisine ne yaparlarsa yapsınlar, hakkmda ne dilerlerse dilesinler, ancak Allah’ın muradı ise o olur. Zira o razı olan kul, teslim ve nzâ ile kendi nefsinden ve arzulanndan vaz geçmiştir. Mevlâ’ya kavuşmaktan başka muradı kalmayıp Hakkın muradını kendi
mu-
râdının aynı bulmuştur. Cenab-ı Hak, kullannm eliyle her neiş yaptırmışsa aynen onun muradı olmuştur. Onun için o fâzıl,üstün zat, herkese afv ve insafla davranır, Cenab-ı Hakkınkendisine yüklediği, insanlann sıkıntılarına istiyerek ve nzâile katlanır. Hak taâlâ’nın
bu
sıfatlamalanna karşılık olan
isimlerinin
2
uhuru için
onu aşağılık, alçak gönüllülük, ıztırar,kmlma
alıp, her gönülde
onunla
edebli
olur. Hak taâlâ daonu
sever. Halkın dili ile
ona
mehd-ü
sena eder.
O zaman o kâmil zat, vahdeti çoklukta ve çokluğu vahdette bulur. Ona göre uzlet ve sohbet birdir. O cismini halka, kalbini Hâlıka verip, huzur ve sürüre dalıp Hak ile kalır. Halkile her muamelesi, Hakka uygun olur. Bir şeyden zühd etme yip, her şeyi kendi yerinde kullanılabilir. Her varlığı Allahütaâlâ’nın işaret ve alâmeti görüp, Habib-i Hudâ gibi ta’zim ilemuamele eder. Kalblerin sevgilisi olup iki dünya saadetini bulur. Şirk ve şek azabından kurtulur Tevhid ve irfân ile zevk-usafa eder.Yâ rabbi bize de nasib eyle. Onların sevgisini ihsân
et ve
bizi onlarla beraber kıl.NAZIMBu tevhid oldu aslı her kemâlinKamu zevka çü tevhid oldu mebdeAzaba bâis olan şirk ü şektirKişinin şirki denludur azâbıKişinin şirkten pâk olsa canı.Bir işi Zeyd ü Amrin bilmeyeydiGel ilmi Zeyd ü Amra tapmağı koyUsât-ı mü’minini yaktığı nârEğer şirk hafidir, ger celidir
801
ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI HAZRETLERİ
Hudâ kılmaz velisine azâbıBu ma’nadan ona kim ere irşâdMuvahhid eylemez hiç gayrı isbâtRivâyet kılınır ki pîr-i BistâmO denlü cidd ü sa’y û dikkatiyleBakıp her hâline o merd-i faikDemiş bir Hakka lâyık iş yok elhakDenilmiş bilmez misin süt yediğinBu sözle bulunur mu sende tevhidUyan gafletten imdi âkil isenÖlüp gitmezden evvel koy hevâyıSivâ-yı Hak, hevâyile hevestirÇü sen irfân için geldin cihâneNedir dersen eğer anın tarâkıSalâha gerçi her ma’ruf yoldurKi terk eyler mukaddem masivayıİrişir sonra hoş tevhid-i zâtaBu tevhide eğer ermek dilersenHemân zikr ile dâim kar’-ı bâb etDilersen olasın makbul-i hazretDilersen kim kabûl ede seni RabGözet yerli yerinde her makamıHakikat eylesin sırrında cevlânHablbullaha sen kıl iktidâyıKi şirk ü şektir aslı her dalâlin.Azâb-ı ekbere şirk oldu menşe.Eren tevhide zevk etmek gerektir.Er isen gayet eyle içtinâbı.O görmez hiç azâb-ı dü cihânı,Azâba cism ü canın salmayaydı.Kamu enva’-ı şirk ü şekten el yu.Anın çündür beyim şirk-i hafi var.Kamudan pâk olan lâbüd velidir.Veli ol, şirkten kıl içtinâbı.Bir işi Zeyd ü Amra kılmaz isnâd.Ki et-tevhidü iskat ül-izâfât.O şeyh-i Bâyezid ol sâhib-ikdâm.Odenlu halvetiyle, uzletiyle.
MARİFETNAME
Arayıp bulmamış bir Hakk’a lâyık.Meğer var ise, tevhidim var ancak.Yüreğim ol süt ağnttı dediğin.Aceb sen nerdesin, yâ kande tevhîd.Muvahhid ola gör ehl-i dil isen,Hudâyı bil, yok anla mâsivâyı,Bil ancak Hakkı kim, Allah beştir.Hiç etme arada türlü behâne,Bilir Hakkı bilen nefsin hakiki,Hakikatta ve likin sâlih oldur.Geçer nefsinden ol anlar Hudâyı.Bakıp kalmaz bu ef’alü sıfâta.Saray-ı vahdete girmek dilersen,Sivâyı terk edip ref’-i hicâb et,Müeddeb ol bulasın tâ ki kurbet.Müeddeb ol, müeddeb ol, müeddebUkul-ı nâsa göre de kelâmı,Şeriat zâhirin hıfz etsin ey can.Sırât-i müştekime git hüdâyı.MÜNÂCAT Bismillahi varlığın açıcısı. Velhamdülillahi her varlığınmazharı. Lâ ilâhe illallahü vahdehü lâ şerikeleh (Allahdanbaşka ma’bud yoktur. Ortağı benzeri yoktur).Allahü ekber! İş Ondan başlar ve yine Ona döner. Ve sûb-hânallahi Ondan başka meşrûd, O’ndan başka ma’bud yoktur.Birdir, tektir. Onun gibi bir yoktur. Onun bir ve var olduğunugösteren delil ve. işâretler her şeyde vardır. Sim idrâkten mü-nezzehdir.Lâ havle velâ kuvvete illâ billahil aliyyil azim. Her haynnOnunla inmesini, her zararın Onunla gitmesini, bütün kapalı, yolların Onunla açılmasını ümid ederim. Biz Onun içiniz veOna dönücüyüz. Umulan, düşünülen ve hakiki maksad O Al-lahdır. llhâm, anlayış ve cömerdlik O’ndandır. Ondan olanlarda beğenmemezlik, kavga ve inad yoktur, içi ehadiyyet, dışı
803
ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI HAZRETLERİ
vahdaniyyetledir. Onunla hiç bir şey yoktu, şey ise hakikatta yoktur. Evvel, Âhir, Zâhir ve Bâtın O’dur. O her şeyi bilicidir-,olmadan ve olduktan sonra. Kendini medheden O’dur. Hamdeden de hamd edilen Odur. Zâtı bir, isim ve sıfatları birdir.Cüz’ileri ve küllileri bilicidir. Belki mevcûd yalnız Odur.Yâ rabbi, bu hâzinenin kapılarını bana aç! Bu işaretlerinhakikatlarını bana bildir. Beni huzurunda bulundur. Yalnızsana döneyim. Seninle olup, kendimi görmiyeyim. Tecellininzuhûru ile bütün sıfatlarımı yok eyle. Senden başkasına dönen yüzüm olmasın. Müşahedem yalnız sana olsun.Yâ rabbi, bana rahmet ve inâyet nazan ile nazar eyle. Beni, her şeyden koru, senin müşâhedene bir şey perde çekmesin. Yalnız seni müşâhede edeyim. Ey her şeyin yed-i kudretinde olduğu! beni tecellinle hudu üzre kıl. Ey herşeyin kendisine döndüğü! Ey kendini, kendinden başkası hakkıyle bilmiyen!Ey mutlak var olan! Ey arzuların üstünde cömerd olan!Ey.Mevlâm! Sen bana benden evlâsın. Seni nasıl maksadedinmiyeyim! Halbuki sen kasd ve niyyetlerin ötesisin. Seninasıl isteyeyim, istek ise uzaklığın kendisidir. Yakın ve hazırolan aranır mı? Sen bâtınsın, bilinemezsin, seni nasıl bileyim?Sen Zâhirsin, her şeyde bilinirsin, seni nasıl bilmeyeyim? Eha-diyyette varlığım olmayınca* seni nasıl tevhid edeyim? Seninasıl tevhid etmiyeyim ki, tevhid kulluğun simdir.Sübhâneke lâ ilâhe illâ ente (senden başka ilâh yoktur).Senden başka bir yoktur. Sen Sensin. Senden başka ilâh yoktur. Ey işi bilinmez eden, sırrı gizliyen ve hayrete düşüren. Ondan başka ilâh olmıyan.Yâ rabbi, senden ehadiyyet sırrının keşfini istiyorum. Hakiki kul olmamı ve rubûbiyyetini idrâk etmemi diliyorum. Benancak şeninle vanm, senin dilemenle de yokum. Sen işe kendinden öncesi ve sonrası olmayansın, bâkısm, hayysm, kay- yumsun, kadimsin, bilensin, bilinensin.Ey kendini, kendinden başkası hakkıyle bilemiyen Allahım! Senden, kendimden sana kaçmamı istiyorum. Senin içintoparlanmamı diliyorum. Tâ ki varlığım, müşâhedem için yere
804
MARİFETNAME
olmasın. Ey maksudum! Ey ma’budum! Seni bulursam, birşeykaybetmiş olmam. Seni bilirsem, bilmediğim şey olmaz. Senimüşâhedeedince, sende fâni olunca, şenle beka bulunca vemüşâhedem sen olunca bir kaybım olmaz. Senden başka ilâh yoktur. Şâhid ve meşhûd sensin! Ey Karîb ve ey Mucib!Ey rabbim, ey her şeyi duyan! Bana seni duyur. Ey herşe yi gören! Beni şenle baktır. Ey Karîb ve ey Mucib!Ey rabbim, ey her şeyi duyan! Bana seni duyur. Ey herşeyigören! Beni şenle baktır. Ey Alîm, bana senden öğret. Ey Hayy,beni zikrin ile ihyâ et. Ey Mürîd, beni kudretinle irâdemdenkurtar. Arş ve zât hâzineni bana aç. Beni sıfatlarının nurlarıaltında bulundur. Sübhâneke.Ey bana şah damarımdan daha yakın olan. Ey Fe’âlün li-mâ yürid (dilediğini yapan). Seninle vücudumu yok et. Vücudum şenle-olunca yok demektir. Yokluğum şenle olup, benibarlığım düşüncesinden ayır. Dağınıklığımı sende yok olmaklalopla. Senden başka ilâh yoktur. Ey Ehad, ey Samed! Vücudşenledir, secdeler Sanadır. Benden Sana sığınırım. Kendimden yok olmamı Senden istiyorum.Yâ rabbi, benî ehadıyyet denizinin derinliklerine daldır.“Ferdaniyyet sultanının kuvveti ile beni kuvvetlendir, genişrahmet fezana yükseleyim,Yâ rabbi, sen zâtınla kâimsin. Fiilinle ve sıfatlarınla zâhir-şin. Vâhid-i ehad sensin; inandım. Ezelisin, ebedisin. Seninle,başkası yoktur. Sende fâni olmamı, Şenle beka bulmamı isti yorum. Yârabbi beni huzurunda varlığında yok et. Beni sendenkesen her şeyden beni kes. Beni, benden kurtarıp Şenle meşguleyle. Senden alıkoyan her şeyden beni koru,Yâ rabbi, Senin Varlığın haktır. Ben ise' yokum. Senin be-kân zâtınla, benimki arazladır. Bu yok’a ihsânda bulun da, yokgibi olayım, Sen ise hep aynısın. Zevâl bulmazsın.Yâ rabbi, hey gaybda Bâtın sensin. Her açıkta zâhir sensin. Sana nasıl münacât edeyim, münâci sensin. Nasıl nidâ ede yim, münâdi sensin. Senden başkasını düşünmekten beni koru.
Başkası yok, ben varım, ben de yokum, yalnız sen varsın. Süb-hâneke.Yâ rabbi, taat Sana fayda vermez, isyân sana zarar ver-dmez. Kalbler melekûtu ve alınlar yed-i kudretindedir. Her şeyOna dönücüdür. Sırrımı, vahdaniyyetinin sırn ile takdis eyle.Rubûbiyet cemâlinin şarabı ile rûhumu sarhoş eyle. Aklımıledünni ilmin ile süsle, kalbimi hazretinin nûru ile nurlandır,beni kötü huylarımdan arındır. Velim sensin, Mevlâm sensin.Ölümüm ve hayatım ancak senin elindedir.Yâ rabbi, beni bütün mahlûkatmdan kaybet! Alemdekiişlerinin tasarrufutı şûhuduyla muhafaza eyle. Yâ rabbi senitevessül eyledim. Senden istedim. Senden başkasına rağbet etmedim. Senden başkasını istemem. Senden başkasını taleb etmem Senden başka ilâh yoktur.Yâ rabbi, her şanda beni Şenle bulundur. Basiret gözümütevhid fezasına aç. Herşeyin kıyamını seninle müşahade edi yorum. Bakışımı herşeyden çevir. Ey fadl ve cûd sâhibi.Ya rabbi, içimi ve dışımı âlemdeki pisliklerden temizle!Eşyanın hakikatim bana bildir. Hazretine yakınlığa engel olanherşeyden beni kurtar. Düşünce defterimden, a’yanın eşkâlinisil ve ona yakınlık sırrını yaz. Tabii ve beşeri zulmetlerimi, zâtının nûrunun tecellisi ile gider.-Ya âlimen bizâtıs-sudûr.Yâ rabbi, varlığımdaki benliğin fenâsını, şühüdumun kalmasını senden istiyorum. Yâ mevcûd! Ya maksûdum! Yâ ma’budum! Yâ hû! Yâ men hûhû! Ey, kendinden başka olmıyan.Yâ Evvel, yâ Ahir, yâ Bâtın. Sübhâneke lâ ilâhe illâ entel vâ-hid-ül ehad ül-ferd*us samed. Yâ kerîm birahmetike ya erha-merrahimin.Ariflerin münâcâtı ile bu kitabı bitirdim.
MARİFETNAME
NAZM:
Hakksya ölmez oğuldur bu kitâbKim bunu okursa, merd-i kâr olurBu kitabı okuyanı, yazanıAndırır hayr ile ânı bi hesâb,Kim
m
l'ehm eyler o berhordar olur.Ma’rifet genciyle bay et yâ gani.Bu kitabın telif târihi 1170 (M. 1756) dır.Alimleri din ilmini ikrâm eden, ârifleri hakkul-yakîn ileşereflendiren Rabbil-âleminin huzurunda en büyük şefaatçiolan Peygamberimiz Muhamed Mustafaya salâtü selâm olsun!
807
MÂRİFETNÂME’den
ORİJİNAL ŞEKİLLER
Bu bölümdeki şekiller;MARlFETNÂME’nin1330 H. (1911 M.) tarihliAhmet Kâmil Matbaasınüshasından alınmıştır.Naşiri :İstanbul Sultan Bayazıt'daÇadırcılar Kapısı’nda
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder